Thursday, March 17, 2011

Tipu Tipu

Tepat pukul 12.30 tengah hari.Bersamaan waktu makan tengah hari. Seperti kebiasaanya, perut minta diisi. Hari ini tergerak hati aku untuk mengidam nasi campur dekat Jalan McCallister, Georgetown, Pulau Pinang. Bergerak lah aku bersama motosikal berkuasa tinggi milik ku.

Selepas berpanas-panas, tiba aku ke destinasi yang dituju.

Rambang mata dibuatnya bila mana barisan lauk pauk berada di hadapan mata. Ayam goreng bahagian kepak menjadi pilihan bersama segenggam sayur kobis goreng.Untuk awek di pejabat aku tapaukan sekali lauk daging dan sup kaki ayam.

Selesai. Aku bergerak ke kaunter bayaran untuk sesi bayar membayar bersama mak cik restoren.Ntah, semacam berdebar, jantung berbolak balik bila mana mak cik itu membuat pengiraan. 

Aku menghulurkan wang kertas RM20 sebelum mak cik kedai bersuara.

''Semua sekali RM15.60.''

''Aik,saya kira dalam hati tadi amount lain pulak mak cik.''

''Eh,betul la adik.Teh ais 2 bungkus lagi kan. Dua kali dah ni haa mak cik kira''

Aku diam sambil bersabar. Pelanggan yang bersusun di belakang aku tak peduli lagi. Wajah tegas aku timbulkan di raut wajah. 

''Ok!Ok!Mak Cik kira balik ye.''Sambil kalkulator di tekan-tekan.Muka kelat.
.
.
.

RM5.50 + RM4.50 + RM1.20 + RM1.20 = RM12.40

''Eh, salah. Mak Cik salah kira.Mintak maaf ye dik.Datang lagi.''

Aku terus membisu dan senyap sampai ke office. Sedap pulak nasi lauk ayam hari ini!

1 comment:

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

aku kena carik kalkulator makcik ni..
maafkan dia