Thursday, March 10, 2011

Praktikal

(Pengalaman paling sabar dan paling menyeksakan jiwa!)

Hujung bulan April 2009, 8 minit selepas selepas waktu asar .
Tamat exam Makroekonomi Pertengahan menandakan pengajian aku selama 6 semester bakal tamat.Cuma?

''Hang dapat pratikal dekat mana?''
''Danga Korban Sdn Bhd kot, Pusat Praktikum baru telefon bagitau aku''.Jawab aku acuh tak acuh sambil mengorder  air bandung di Kedai air Abang Jef.

Sambil berlalu ke meja makan Hilmi menyoal lagi sesoalan sambil sengeh melampau.

''Apa yang buruk sangat nama tempat praktikal kau tu?Aku nya tempat praktikal tak tahu lagi ni.''

''Sabar,Tuhan sayang orang yang SABAR.Ntah,aku pun takut dengar bunyi nama company tu tapi tak apa malam nanti aku google.''Balas aku hati separuh berdebar.

Goreng pisang di dalam mulut aku kunyah-kunyah sampai lumat sambil melihat tiga empat orang junior mengangkat bagasi masing-masing.

Syarat untuk tamat pengajian : a) Tesis b) Tambah paper c) Praktikal

''Praktikal ni bagus,nanti mana tahu dia serap kau.Atleast kau paham la apa itu 'kerja'.Biar kerja kau hari-hari bancuh kopi dan phototat kurang-kurang kau tahu bancuh kopi.Persiapan untuk kau bekerjaya nanti,ada la kau dengan secebis pengalaman tu.Busuk-busuk sangkut dengan makwe dekat situ pun kira orait kan''Cerita senior Aina bersungguh-sungguh semasa hari konvokesyennya.

''Adalah dengan ini, anda dikehendaki melaporkan diri di Daya Qurban Saintifik Sdn Bhd. pada sekian tarikh.''Aku menerima surat rasmi dari Pusat Praktikum UUM dengan tabah dan pasrah.Semacam semangat tercipta di dada,tak sabar aku nak menempuh cabaran baru dan membina tapak untuk kejayaan di masa hadapan.Wajah mak abah terus tebayang, moga aku dapat membalas budi mereka segera.Chewaahh!

Hari pertama di DQS aku mulakan dengan langkah kanan. Sesi Ta'lim, sesi perkenalan diri dan organisasi serta perjumpaan dengan staf lain, sebelum disudahi dengan Surah Al' Asr dan Tasbih Kaffarah.Sejuk hati aku untuk hari pertama di DQS.

Tamat!

1 comment:

manismanis said...

tak sabar tunggu sambungan ni... :p