Monday, March 14, 2011

Kisah seorang Warden Penjara

Bapak saudara aku seorang warden penjara.Belajar sampai ke negara China tapi minat mendalam dengan kerjaya ini memaksa beliau menunda pengajiannya sehingga sekarang.Berkhidmat di belakang tabir tembok besi merupakan satu kepuasan baginya.Perasaan puas dan sayang itu memang sukar diluah dengan kata-kata.

Digelar 'cikgu' oleh para banduan.Tugas berat setiap hari ditambah kerja yang mencabar adalah motivasi yang amat baik untuk dirinya.2 kali sehari, 6 cebok air untuk setiap kali banduan mandi, setiap kiraan adalah antara bidang tugasnya.Sangat sukar katanya!

Pernah suatu ketika,beliau memaki hamun seorang banduan kerana tidak mahu bersarapan.Sebagai akibat, pinggan plastik menjadi menu paginya.

Prinsip beliau dalam bidang kepenjaraan ini :

''Semua manusia pernah melakukan kesalahan tapi nasib tidak menyebelahi.''

Cerita bapak saudara aku lagi,ada suatu hari diadakan satu temuduga untuk jawatan Warden Penjara Gred KX17.

Bapak saudara aku yang sedang bekawal di luar curi-curi dengar interview tersebut.
Maka, masuklah seorang pemuda. 

Pegawai :Awak ada pengalaman ke? 
Pemuda :Tak ada.
Pegawai :Awak mesti dahsyat kalau dapat kerje dekat sini.
Pemuda : Kenapa tuan?
Pegawai : Banduan di sini ganas-ganas semuanya. Boleh ke awak handle?
Pemuda : Oh.Tak ada masalah. Kalau diorang menyusahkan saya, saya keluarkan je.



:- Bapak saudara aku beristighfar bertalu-talu sambil menggeleng-geleng kepala dua tiga kali lalu di dalam hatinya terdetik untuk berhenti kerja dan sambung belajar ke negeri China.


Ok, yang hal interview tu aku tipu.

No comments: