Saturday, June 18, 2011

Kopitiam

Kejadian di siang hari, hari ini.

Selesai sesi 'selection' di padang bola sepak Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim di Alor Setar. Aku, Nash, Khai, Iqbal dan Wan bergerak untuk menghilangkan rasa haus. Iqbal yang mahir dengan selok belok jalan di Bandar Alor Setar ini memilih Kedai Kopitiam bersebelahan Bangunan Perkeso.

Acara membasahkan tekak pun bermula. Tapi sebelum itu, macam biasa kalau tiba di kedai makan, pelayan akan tiba untuk mengambil order. Tidak terkecuali kedai Kopitiam ini. Lelaki berusia separuh abad datang menjengah dengan daya ingatan yang hebat sambil menanyakan '' nak minum apa?''.

''Oren bancuh, teh o ais, bandung ais, milo ais dan laici ais''. Jawab kami berlima bertalu talu.

Seminit berlalu, pak cik tadi datang semula untuk mengupdate pesanan. Tanpa rasa marah aku membalas bagi pihak rakan rakan lain. Semoga percubaan kali kedua pak cik tadi berjaya, tegur aku didalam hati.

Tujuh minit kemudian, air pesanan pun tiba. Oren bancuh, teh o ais dan bandung ais turun satu persatu dari pautan tangan pak cik tadi. Selesai. Tanpa rasa gusar pak cik tadi menyoal untuk baki pesanan untuk percubaan kali ke tiga.


''Meer, goal hang tadi cantik''. Puji Iqbal sambil milo ais aku sedut tinggal separuh.

No comments: