Friday, April 1, 2011

Saman (Cerita Lapuk)

Itu hari, orang awam sibuk dengan 'adegan' bayar saman lalulintas dan aku sama sekali tidak terkecuali. 50% yang ditawarkan memang tidak dilepaskan peluang oleh rakyat Malaysia biar last minute. TV3 sibuk dengan ulasan di mana rakyat Malaysia 'lengai' dan itu dinamakan budaya. Semoga segala pembayaran yang diterima pihak kerajaan dapat disalurkan semula kepada rakyat dan bukan kepada golongan tertentu sahaja. 

Aku yang tidak pernah mempunyai saman turut berpeluang untuk merasai nikmat membayar saman. Arahan abah, aku turuti dengan hati yang ikhlas tanpa bangkangan. 

Bergegas lah aku ke Balai Polis Kepala Batas untuk membayar saman.

Dipendekkan cerita.

Sampai di Plaza tol Sungai Dua.

Lepas kereta kancil, turn aku

Aku keluarkan wang RM5 hulur ke si awek juru tol.

''Maaf Encik, sini ambil kad.'' Awek cun tadi berkata-kata sambil terpinga-pinga.

Aku pun berlalu pergi dengan penuh ketenangan.


Adegan membayar saman?Arrgghhh, aku dah lupa!

No comments: