Monday, January 3, 2011

Matematik Moden

Cinta monyet aku bermula di usia 17 tahun. Alhamdulillah! Ok. Kisahnya bermula begini dan dikisahkan sebegini.

Perpustakaan Pulau Pinang menjadi tempat perjumpaan dan rujukan kami apabila berlaku krisis, selisih paham,permasalahan malah tempat untuk berpacaran dan matlamat utama adalah menuntut ilmu bersama-sama.Hal ini sebenarnya sedikit sebanyak mengaburi banyak pihak termasuk ibu bapa kami dan masyrakat umumnya.Bak kata pensyarah aku, study group make perfect .Gosip liar dan mengadu domba tetap kami praktikkan semasa bertemu.Tapi aku borak je lebih. Nak kenal hati budi lebih kena borak lebih sikit dari study.Ye tak?

Terletak di Seberang Jaya,berhampiran Pusat Kesihatan dan Wisma TNB.Tempatnya ok, kemudahannya ok, staf pun ok.Ok,semua ok-ok sahaja.Sini lah!

10.10.2004 (SPM 2004)

Hari itu selepas makan tengah hari berlaukkan ayam goreng dan kuah campur hasil tangan mak aku, dengan motosikal EX5 plat PCR (aku ada cerita pasal PCR9832,nanti aku entrykan) aku gerak ke Library.

Seperti biasa,Cik Ami menunggu dengan bersungguh-sungguh dan bermuka manis.

Pikir punya pikir,kami putuskan untuk belajar matematik moden. Hazwani, yang menemani Cik Ami segera aku halau ke meja sebelah bagi beroleh privacy agar aku dapat fokus dengan ilmu mataematik moden ini.

Berbekalkan soalan past year Cik Ami bawa, kami pun mulakan pembelajaran dengan khusyuk.Harapkan aku bawa past year, pakai tak la kan.Study pun malas.Bayangkan kalau kat kelas aku 27 perempuan dan lelaki ada 3 orang,macam mana aku nak fokus time Cikgu Lela, Cikgu Rozita, Cikgu Aniqah, Teacher Loh Anna dan Ustazah Azah mengajar?

30 minit berlalu,aku mengeluh malu. Dalam banyak-banyak soalan tadi aku sepatah haram tak paham.Dari persamaan kuadratik,teoram pithagoras,kekerapan,penjelmaan,premis,persamaan linear,perimeter & luas, kebarangkalian, matrik, poligon, set semesta, skala dan banyak lagi topik yang aku dah tak ingat untuk kertas 2.Sebab kertas 1 mudah,boleh teka serta tembak!

Ya, bab paling aku best ialah lukis graf, rasanya pembaris fleksibel aku beli 7 semua patah buat soalan ini.

Berbekalkan sikap sabar dan penyayang Cik Ami terus memberi aku galakan dan tunjuk ajar.Aku bersemangat kembali berjuang dan sayang dengan matematik.Hero hindustan memang loser time starting.Tanpa jemu dan lesu aku dididik sehingga kejantanan aku sedikit tegugat.

Benci aku ke matematik moden tak sama aku benci matematik tambahan sebab matematik tambahan lagi aku benci.Walaubagaimanapun ketokohan Al-Khawarizmi tetap aku sanjung.


:- Hasil daripada kesungguhan kami berdua 'berdating' di Perpustakaan itu. Matematik Moden aku 1A,Cik Ami terkucir 2A.Sampai bila pun aku terhutang budi.Kah Kah Kah.

1 comment:

Anonymous said...

hebat cik ami lu bro..haha